Pasażerowie autobusów często zastanawiają się nad tym, czy kierowcy mogą sprawdzać bilety oraz w jaki sposób złożyć skargę na kierowcę. Wyjaśniamy te kwestie!
Czy kierowca autobusu ma prawo do sprawdzenia biletów?
Do jazdy autobusem potrzebny jest ważny bilet. W zależności od zakładu komunikacji kierowca autobusu Warszawa może pobierać opłaty za bilety bezpośrednio od pasażerów lub pasażerowie mogą użyć automatu biletowego albo kupić bilety w kioskach czy na smartfonach.
Sprawdzaniem biletów zwykle zajmują się kontrolerzy. Często jednak można spotkać pytanie – czy kierowca autobusu moze sprawdzac bilety?
Tak, w większości przypadków kierowca autobusu jest odpowiedzialny za sprawdzanie biletów lub wniesionych w inny sposób opłat za przejazd od pasażerów wsiadających do autobusu. Jest to jednak zależne głównie od danego zakładu transportowego, dlatego w niektórych zakładach kierowcy nie sprawdzają biletów pasażerów, ponieważ robią to tylko kontrolerzy, natomiast w innych mają oni takie prawa. Takie informacje najczęściej można znaleźć w regulaminie przewozów albo na stronie internetowej przewoźnika.
Kierowca może poprosić zatem pasażerów o to, aby okazali dowód uiszczenia opłaty za bilet i może on nie wpuścić do pojazdu osoby bez ważnego biletu lub spisać dane osoby, która nie posiada ważnego biletu do jazdy.
W trakcie sprawdzania biletów kierowca może też zablokować kasowniki, dlatego pasażerowie nie mogą wtedy skasować biletów. Może być też zablokowana możliwość kupowania biletów online dla danego pojazdu.
Czy można złożyć skargę na kierowcę autobusu?
Tak, jeśli masz zastrzeżenia dotyczące kierowcy autobusu, można zgłosić skargę na niego firmie transportowej obsługującej daną linię. Przykładowo skarga może dotyczyć jego zachowania czy niewpuszczenia do pojazdu danej osoby.
Gdzie złożyć skargę na kierowcę autobusu? Proces składania reklamacji może się różnić w zależności od konkretnej firmy, ale wiele z nich udostępnia formularz online, za pomocą którego można złożyć skargę. Dokładne informacje na ten temat można znaleźć w internecie lub na regulaminie przewozu, który powinien znajdować się w każdym autobusie.
Składając skargę na kierowcę, należy podać jak najwięcej informacji dotyczących danego zdarzenia, takich jak data i godzina, trasa i numer autobusu oraz opis zdarzenia. Jeśli byli jacyś świadkowie, pomocne mogą być również ich dane kontaktowe.
Firma transportowa następnie może zbadać skargę i podejmuje odpowiednie działania, które mogą obejmować jej odrzucenie, wyjaśnienie oraz postępowanie dyscyplinarne wobec kierowcy autobusu.
Warto pamiętać o tym, że rozpatrzenie skargi może zająć trochę czasu, ale przekazanie jej do zakładu komunikacji może pomóc w poprawie ogólnej jakości i bezpieczeństwa usług przewozowych.